Két tájékoztató az SZTNH-tól a járványügyi veszélyhelyzetre

A Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala („SZTNH”) már 2020. március 17-én reagált a koronavírus járványra, 2020. április 3-án pedig újabb tájékoztatót adott ki az előtte folyamatban lévő iparjogvédelmi eljárásokban irányadó határidőkről.

A veszélyhelyzetben ugyanakkor bármikor változhatnak a körülmények, így érdemes az SZTNH weboldalán az esetleges további változásokat figyelni.

A néhány hónapra szóló módosítások tartósan is kihathatnak mind a hivatal működésére, mind az ügyfelek hozzáállására.

A) Röviden összefoglaljuk az SZTNH veszélyhelyzeti működésére vonatkozó eddigi, ügyfelek számára szerintünk lényeges információt:

1. 2020. március 17-i tájékoztató

– 2020. március közepétől szünetel a személyes ügyfélszolgálat, valamint az ügyintézőkkel, illetve elbírálókkal történő személyes konzultáció szünetel. A kapcsolattartás telefonon, e-mailben, valamint faxon lehetséges.

– Hasonlóképpen iratbetekintésre nincs lehetőség.

– Az önkéntes műnyilvántartást csak elektronikus úton lehet igénybe venni.

– Az SZTNH elsődlegesen az elektronikus ügyintézési rendszerének vagy automata érkeztető termináljának használatát, illetve a postai út igénybe vételét javasolja. Szükség esetén ugyanakkor munkanapokon, kétórás intervallumban lehetőség van személyes iktatásra is.

2. 2020. április 3-i tájékoztató

– Az SZTNH által hiánypótlásra vagy nyilatkozattételre adott, 2020. március 31-én vagy azt követően lejáró határidők automatikusan – és hátrányok megállapítása nélkül – meghosszabbodnak 2020. május 4-ig. Ez – egyelőre – nem vonatkozik a 2020. május 4-e után lejáró határidőkre.

– Az SZTNH felhívja a figyelmet arra is, hogy a körülményektől függően az általa kitűzött határidők tekintetében ismételten intézkedhet (amiről tájékoztatja az ügyfeleit).

– Az SZTNH figyelembe kívánja venni a határidők kitűzése során a veszélyhelyzet okozta nehézségeket. Az SZTNH a hiánypótlásra, nyilatkozattételre kitűzött határidőket meghosszabbíthatja, ha (i) az ügyfél e határidők lejárta előtt terjeszti elő a kérelmét, (ii) az ügyfél a szükséges díjat ezzel  egyidejűleg megfizeti és (iii) ha a meghosszabbításra jogszabályi lehetőség van.

– Szabadalmi és használatiminta-oltalmi ügyekben az SZTNH által kitűzött határidők elmulasztása esetén az emiatt 2020. május 4-ét követően hozott döntés közlésétől számított 2 hónapon belül lehet előterjeszteni az eljárás folytatása iránti kérelmet (pótolni kell az elmulasztott cselekményt és meg kell fizetni a kérelem díját).

– Az iparjogvédelmi törvényekben meghatározott határidők meghosszabbítására az SZTNH-nak nincs lehetősége. Ugyanakkor egyes törvényben meghatározott esetekben az ügyfelek igazolási kérelemmel élhetnek (valószínűsíteni kell a mulasztás okát, vétlenségét és pótolni kell az elmulasztott cselekményt). A veszélyhelyzet időtartama nem számít bele az annak ideje alatt történt mulasztás igazolása iránti kérelem előterjesztésének határidejébe. A veszélyhelyzetre tekintettel ezeket a kérelmeket az SZTNH méltányosan kívánja elbírálni.

B) Az SZTNH által a fentiek szerint kialakított ideiglenes működési rend a hivatali gyakorlatot hosszabb távra is megváltoztathatja.

– Bár az SZTNH az ügyfelekkel való személyes kapcsolattartás lehetőségét várhatóan még néhány évig nem fogja megszüntetni, a hangsúly még jobban a távközlési eszközök használatának irányába tolódhat.

– Az ügyfelek is felfedezhetik az elektronikus kapcsolattartásban rejlő olyan előnyöket, mint például az elektronikus ügyintézési rendszer jó használhatósága, a rugalmas kommunikáció lehetősége, a költségek csökkentése és a kisebb időigény.

Dr. Tivadar Krisztián

Photo credit: pixabay.com